پاکسازی سلولهای آسیب دیده از بدن، به التیام رگهای خونی افراد مبتلا به دیابت کمک می کند

18نوامبر 2019- تحقیقات منتشر شده در مجله ی Experimental Physiology نشان داد که تقویت یکی از سیستم های دفع زباله در بدن به نام "اتوفاژی" به بهبودی رگ های خونی افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

عوارض عروق خونی (معروف به عوارض عروقی)، مهمترین عامل خطر برای بروز عوارض و مرگ و میر در بیماران دیابتی هستند. این عوارض به عوارض میکروواسکولار (آسیب به رگ های خونی کوچک) و عوارض ماکروواسکولار (آسیب به رگ های خونی بزرگتر) تقسیم می شوند.

عوارض میکروواسکولار شامل آسیب به چشم ها، کلیه ها و اعصاب است که می تواند به ترتیب منجر به نابینایی، نارسایی کلیوی، ناتوانی جنسی و اختلالات پای دیابتی گردد، که در بسیاری از موارد به قطع عضو می انجامد.

اتوفاژی روش بدن برای زدودن سلولهای آسیب دیده از بدن به منظور بازسازی سلولهای سالمتر و جدیدتر است. گزارش شده است كه اختلال در اتوفاژی در بروز دیابت نوع 2 نقش دارد، اما محققان در مورد علت آن مطمئن نیستند.

این مطالعه، که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاهYonsei ، انجام گردید، اولین مطالعه ای است که نقش محافظتی تحریک اتوفاژی را در بهبود عملکرد عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به تصویر کشیده است. محققان از موشهایی استفاده كردند كه دارای مشخصاتی مشابه با دیابت نوع 2 در انسان بودند. در این تحقیق، قطر شریانهای كوچك بعنوان نشانگری از میزان سلامت شریانها اندازه گیری شد.

سو-کیونگ چوی، نویسنده ی نخست این مطالعه گفت: "ما از این نتایج هیجان زده هستیم زیرا مطالعه ما نشان می دهد که هدف قرار دادن اتوفاژی می تواند یک روش بالقوه برای درمان مشکلات عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 باشد."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-11-cells-body-diabetics-blood-vessels.html